The Hammond Jazz Inventory
Home Organists Albums Musicians Bands Songs Blog Download Music About Contact

Blog categories
Album review
Concert announcement
Concert poster
Concert review
Misc
Musicians
News
Radio and Television
Random thoughts
Releases
The Hammond Jazz Inventory
Video


Charles Earland - In The Pocket


Album focus

Jimmy Smith quote
I copped my solos from horn players. I don't listen to keyboard players. I can't get what I want from keyboard players.


Lonnie Gasperini - Turn Up The Gas

Dr. Lonnie Smith quote
I really was thinking Jimmy Smith but it just always came out different


John-paul Gard

Do you write?
You might not know but the blog section of The Hammond Jazz Inventory is open for anyone who has something to say about a topic related to Hammond Jazz, or Organ Jazz if you want. Do you have an article you want to have published, please let us know here.


George Benson


Jimmy Smith - Six Views Of The Blues


Joe Ascione


Joey DeFrancecso - The Street Of Dreams


Willis Jackson - Blue Gator


B3Madness - It's Never Too Late

Hoe het orgel voelt

Het hammondorgel is bij uitstek geschikt om gevoelens mee te verwoorden, maar hoe werkt dat? Hammondorgels zijn duistere dingen. Er draait iets van binnen waar ik geen weet van heb, maar grote krachten teweegbrengt. Sonore geluiden waar je rillingen van krijgt. Diepe roffelende bassen die lijken op een stapel koffers, omvallend in een kast. Of ijle hoge tonen die niet alleen zijn maar opgebouwd blijken uit verschillende dissonanten, zodat je een melancholisch gevoel krijgt. Soms doet het orgel pijn maar het is een lekkere pijn. Het kan in principe nooit te hard, en het aanschakelen van de snelle stand in de Leslie brengt altijd een bevrijding. Een openbaring bijna. Alsof alles opeens wordt verklaard met een engelenkoor, een hemelse climax waarbij alle registers mogen worden opengetrokken. Goede orgelspelers maken optimaal gebruik van de schakelaar slow/fast die de Lesliespeakers bedient.

Het is een raar knopje dat meestal aan en niet op het orgel is gemonteerd, en daardoor een beetje lijkt alsof het er niet bij hoort. En dat is ook zo want meneer Leslie en meneer Hammond hadden vroeger eigenlijk ruzie dus er moest kennelijk een compromis worden gezocht. Voor de leken; het is de halfronde en knuppelvormige zwarte schakelaar, misschien vijf centimeter groot, die zich meestal links op navelhoogte van de orgelspeler bevind. Tony Monaco zit er de hele tijd aan maar Lonnie Smith ook, op het moment dat zij hun spel kracht willen bijzetten. En als het stuk zijn einde nadert trekken zij alle drawbars naar beneden, alvorens over te schakelen. Dan heb je echt het gevoel dat je naakt en lachend in de stromende regen staat.

Back0 comments., write a comment
Your name


Your email address


Your website address


Retype the bold code
kwz

Title


Comment